Filmrecensie: Een briljante geest

• Jul 26, 2021
click fraud protection

A Beautiful Mind of Una Mente Brillante in het Spaans, gaat over het leven van John Nash, het wiskundige genie, een legende in het echte leven op de leeftijd van dertig toen hij schizofrenie kreeg en die, dankzij de onbaatzuchtige toewijding van zijn vrouw en het voortdurende beschermheerschap van de wiskundige gemeenschap, na een gek leven tevoorschijn kwam om in 1994 een Nobelprijs te winnen en geprezen te worden wereldwijd.

De film, gebaseerd op het biografische stijlboek en die honderden lof heeft gewonnen, is al de winnaar van meerdere prestigieuze prijzen waaronder de National Critical Circle of Biography Books en de Pulitzer Prize of Biografie. Nu is het boek een belangrijke film die al de Oscar heeft gewonnen.

In dit artikel vind je:

Waar gaat de film over?

In de hoofdrollen Russell Crowe als Nash, en Jennifer Connelly als zijn vrouw, Alicia, die zwanger is van hun kind wanneer de eerste symptomen van haar ziekte duidelijk worden.

Het vertelt het verhaal van een man wiens geest de mensheid enorm diende en hem tegelijkertijd verraadde met verschrikkelijke illusies. Crowe brengt het personage tot leven door sensatie te vermijden en te construeren met kleine details van gedrag.

Het toont een man die afdaalt in waanzin en dan onverwachts het vermogen herwint om in de academische wereld te functioneren. Nash is vergeleken met Newton, Mendel en Darwin, maar hij was ook jarenlang een man die in een hoek tegen zichzelf mompelde.

Regisseur Ron Howard kan een kern van goedheid in Nash suggereren die zijn vrouw en anderen inspireerde om om hem te steunen, hoopvol te blijven en, in zijn woorden in zijn donkerste uur, "te geloven dat iets" mogelijk".

Nash uit de film begint als een stille maar arrogante jongeman met een West Virginia accent, die... wordt geleidelijk een gekwelde en gereserveerde paranoïde die denkt dat hij een spion is die wordt opgejaagd door agenten van de regering. Crowe, die een griezelig talent heeft om zijn uiterlijk aan te passen aan een rol, lijkt altijd aantrekkelijk als een 47-jarige man tijdens de film.

Analyse

Hoewel de film misschien geen volledig nauwkeurige weergave is van de handicap van John Nash, helpt het wel om een ​​nauwkeurige weergave van schizofrenie te schetsen. In de film verschijnt de schizofrenie van Nash als hij begin twintig is, en dit is de typische leeftijd waarop symptomen van schizofrenie begon zich bij mensen te manifesteren, maar de symptomen begonnen pas voor Nash toen hij begin dertig was jaar.

Deze symptomen treden in werking aan het begin van de film wanneer Charles verschijnt en ook wanneer John aan het woord is. met de andere afgestudeerde studenten, hoewel de cognitieve symptomen pas verschijnen in andere belangrijke scènes in de beweging. Hij praat niet veel en als hij dat wel doet, is dat niet met veel emotie, wat kan worden toegeschreven aan het uiterlijk van zijn handicap. Hoewel de symptomen kloppen, heeft John nooit waanvoorstellingen gehad zoals Charles, hij had vooral last van auditieve waanvoorstellingen.

Over het algemeen helpt het begin om verschillende belangrijke kenmerken van schizofrenie nauwkeurig te introduceren, terwijl u probeert een nauwkeurige geschiedenis bij te houden. hoewel de cognitieve symptomen pas verschijnen in andere belangrijke scènes in de beweging.

Hij praat niet veel en als hij dat wel doet, is dat niet met veel emotie, wat kan worden toegeschreven aan het uiterlijk van zijn handicap. Hoewel de symptomen kloppen, heeft John nooit waanvoorstellingen gehad zoals Charles, hij had vooral last van auditieve waanvoorstellingen.

Nadat hij uit het psychiatrisch ziekenhuis was ontslagen, probeerde John zijn normale leven en zijn wiskundig onderzoek weer op te pakken. Ze werd echter gevraagd medicijnen te nemen om haar invaliditeitssymptomen te behandelen en dit stelde haar voor een probleem. Door zijn medicatie in te nemen, beweert hij dat hij niet vrij kon denken en dus weinig of geen vooruitgang boekte in zijn onderzoek. Als gevolg hiervan stopt John met het innemen van zijn medicatie, zodat hij beter kan nadenken.

Dit kost hem veel, want kort na het stoppen met zijn medicatie krijgt hij waanvoorstellingen. John wast zijn baby de dag nadat zijn vrouw naar de achtertuin ging om kleren op te hangen. Ze realiseert zich dat er iets mis is en rent dan naar binnen om haar baby bijna te verdrinken terwijl John een schizofrene episode heeft.

Na zijn terugval wordt John geconfronteerd met de beslissing dat hij terug moet naar de psychiatrie en dat hij medicijnen, die uw onderzoek bemoeilijken of u kunt leren omgaan met uw handicap zodat u kunt doen waar u van houdt: de wiskunde. Je kunt terugkeren naar Princeton en ermee instemmen om buiten de bibliotheek te werken. Toen hij bij Princeton begon te werken, moest hij nog leren omgaan met zijn waanideeën in een nieuwe omgeving, die moeilijk maar beheersbaar bleek te zijn. Het is tijdens deze periode in het leven van John Nash dat hij zijn onderzoek kon hervatten en toen hij de Nobelprijs voor economie won voor het werk dat hij deed voor zijn proefschrift.

conclusie:

Na het bekijken van deze film, het analyseren van de details van de belangrijkste scènes en het lezen van meerdere online recensies en zelfs recensies van de echte John Forbes Nash Jr., ben ik tot de conclusie gekomen dat deze film de complexiteit van schizofrenie nauwkeurig kan weergeven aan de publiek. Hoewel de scènes misschien niet altijd nauwkeurig weergeven wat er specifiek met John Nash is gebeurd, tonen ze nog steeds ideeën en feiten over schizofrenie.

Het optreden van Russell Crowe was geweldig en hielp het publiek te begrijpen hoe het is om met schizofrenie te leven. Ik geloof echter dat het geval van schizofrenie van John Nash zeer ongebruikelijk is en sterk afwijkt van wat de gemiddelde schizofreen persoon zal tegenkomen.

De film bevatte ook alle juiste opvattingen en wetenschap die bekend was in de jaren 1950 en 1960 dat helpt het publiek een authentiek inzicht te geven in wat er bekend was over een verstandelijke beperking zoals: schizofrenie.

Over het algemeen denk ik dat deze film een ​​uitstekend en nauwkeurig voorbeeld is van hoe het is om met schizofrenie te leven en het vermogen heeft om mensen voor te lichten over wat er bekend is over deze handicap.

instagram viewer