Filmrecension: A Brilliant Mind

• Jul 26, 2021
click fraud protection

A Beautiful Mind eller Una Mente Brillante på spanska handlar om livet för John Nash, det matematiska geni, en legend i verkliga livet vid trettio års ålder när han föll i schizofreni och som tack vare sin frus osjälviska hängivenhet och det matematiska samfundets fortsatta beskydd uppstod efter ett galet liv för att vinna Nobelpriset 1994 och bli hyllad över hela världen.

Filmen, baserad på den biografiska stilboken och som har vunnit hundratals beröm, är redan vinnaren av flera prestigefyllda utmärkelser bland vilka National Critical Circle of Biography Books och Pulitzer Prize of Biografi. Nu är boken en viktig film som redan har vunnit Oscar.

Annonser

I den här artikeln hittar du:

Vad handlar filmen om?

Det spelar Russell Crowe som Nash och Jennifer Connelly som hans fru Alicia, som är gravid med sitt barn när de första symptomen på hennes sjukdom blir uppenbara.

Annonser

Det berättar om en man vars sinne tjänade mänskligheten enormt och samtidigt förrådde honom med allvarliga illusioner. Crowe väcker karaktären till liv genom att undvika sensationalism och konstruera med små detaljer om beteendet.

Det visar en man som faller ner i galenskap och sedan oväntat återfår förmågan att fungera i akademin. Nash har jämförts med Newton, Mendel och Darwin, men han var också i många år en man som mumlade för sig själv i ett hörn.

Annonser

Regissören Ron Howard kan föreslå en kärna av godhet i Nash som inspirerade hans fru och andra till att stödja honom, förbli hoppfull och, enligt hans ord i sin mörkaste timme, att "tro på något möjlig".

Nash från filmen börjar som en tyst men arrogant ung man med West Virginia accent, som blir gradvis en torterad och reserverad paranoid som tror att han är en spion som jagas av agenter från regering. Crowe, som har en otrolig skicklighet för att ändra sitt utseende för att passa en roll, verkar alltid vara övertygande som en man i åldern 47 år under filmen.

Annonser

Analys

Även om filmen kanske inte är en helt korrekt skildring av John Nashs funktionshinder, hjälper den att måla en korrekt skildring av schizofreni. I filmen uppträder Nashs schizofreni i hans tidiga 20-tal, och detta är den typiska åldern när symtom på schizofreni börjar manifestera sig hos människor, men symtomen började inte för Nash förrän han var i början av 30-talet år.

Dessa symtom träder i kraft i början av filmen när Charles dyker upp och även när John talar. med de andra doktoranderna, även om de kognitiva symptomen inte dyker upp förrän andra nyckel scener i rörelse. Han talar inte mycket och när han gör det är det inte med mycket känslor, vilket kan tillskrivas utseendet på hans funktionshinder. Men även om symtomen är korrekta hade John aldrig illusioner som Charles, han led främst av hörselvillor.

Annonser

I allmänhet hjälper början till att exakt introducera flera viktiga attribut för schizofreni samtidigt som man försöker hålla en korrekt historik. även om de kognitiva symptomen inte dyker upp förrän andra nyckel scener i rörelsen.

Han talar inte mycket och när han gör det är det inte med mycket känslor, vilket kan tillskrivas utseendet på hans funktionshinder. Men även om symtomen är korrekta hade John aldrig illusioner som Charles, han led främst av hörselvillor.

Efter att ha släppts från mentalsjukhuset försökte John återuppta sitt normala liv och sin matematiska forskning. Hon ombads emellertid att ta mediciner för att behandla hennes funktionshinder, och detta gav henne ett problem. Genom att ta sin medicin, hävdar han att han inte kunde tänka fritt och därmed gjorde små eller inga framsteg i sin forskning. Som ett resultat slutar John att ta sin medicin så att han kan tänka bättre.

Detta kostar honom mycket, så strax efter att han slutat med medicinen blir han illusion. John badar sitt barn dagen efter att hans fru gick ut till trädgården för att hänga kläder. Hon inser att något är fel och springer sedan in för att hitta att hennes barn nästan drunknar medan John har en schizofren episod.

Efter återfallet står John inför beslutet att han måste återvända till mentalsjukhuset och ta mediciner, vilket gör din forskning svår eller kommer du att kunna lära dig att hantera din funktionsnedsättning så att du kan göra det du älskar: matematiken. Du kan återvända till Princeton och gå med på att arbeta utanför biblioteket. När han började arbeta på Princeton var han fortfarande tvungen att lära sig att hantera sina vanföreställningar i en ny miljö, som visade sig vara svår men hanterbar. Det var under denna period i John Nashs liv som han kunde återuppta sin forskning och när han vann Nobelpriset i ekonomi för det arbete han gjorde för sin avhandling.

Avslutning

Efter att ha sett den här filmen, analyserat detaljerna i viktiga scener och läst flera online-recensioner och till och med recensioner av den verkliga John Forbes Nash Jr., har jag kommit till slutsatsen att den här filmen korrekt kan skildra komplexiteten i schizofreni till publik. Även om scenerna kanske inte alltid representerar exakt vad som hände med John Nash, visar de fortfarande idéer och fakta om schizofreni.

Russell Crowes prestanda var fantastisk och hjälpte till att upplysa publiken om hur det är att leva livet med schizofreni. Jag tror dock att John Nashs fall av schizofreni är mycket ovanligt och avviker mycket från vad den genomsnittliga schizofrena individen kommer att stöta på.

Filmen införlivade också alla rätt synpunkter och vetenskap som var känd på 1950-talet och 1960 som hjälper publiken att få en autentisk inblick i vad som var känt om en psykisk funktionsnedsättning som schizofreni.

Sammantaget tycker jag att den här filmen är ett utmärkt och exakt exempel på hur det är att leva med schizofreni och har förmågan att utbilda människor om vad som är känt om denna funktionshinder.

instagram viewer